Online marketing is hot. Door de Corona crisis zijn veel bedrijven hun online positie is sneltreinvaart gaan opzetten, uitbreiden of verstevigen. En daar zoeken ze vaak hulp bij. Een goede ad-specialist of SEO-specialist kan daarbij een uitkomst zijn.
Er zijn nog al wat mensen en bedrijven die zichzelf SEO-specialist noemen. Maar hoe herken je nu een echte specialist, of beter nog, een goede SEO-specialist. Want jezelf een SEO-specialist noemen kan iedereen. Hoe controleer je nou dat iemand het ook echt is? Of, de vraag omdraaiend, hoe bewijs je dat jij een SEO-specialist bent?
Er zijn vele manieren om het te bewijzen of te controleren. Ik schrijf er vandaag 4 voor je op.
Passie voor SEO
Het begint met passie voor SEO. Dat is niet aan te leren en je kan ook niet doen alsof. Een echte SEO-specialist is gek van het vak, want anders was hij er nooit aan begonnen ;). En je kan die passie niet faken. Probeer jij maar eens een passie over te brengen over een onderwerp waar je niks van weet of helemaal geen passie voor hebt? Dat lukt niet.
Dus praat iemand met passie over zijn vak. Komt er gelijk een hele stroom met ideeën en praktische tips uit het gesprek? Dan weet je dat je met een specialist te maken hebt.
Vakkennis
Vakkennis is ook zoiets wat je niet kunt faken. En dat is vrij simpel om te testen. Vraag een gemiddelde Nederlander, of zelfs marketeers wie Neil Patel of Brian Dean zijn en ze zullen geen flauw idee hebben. Vraag het een SEO-specialist en zij zullen weten over wie je het hebt.
Bewezen SEO-ervaring
Vraag naar ervaring of projecten waar ze aan hebben geholpen of nog steeds aan werken. Komt er een antwoord dat “klantgeheim” is en dat ze dat niet kunnen delen denk ik dat je met een charlatan te maken hebt. Want het doel van SEO is je website hoger in Google krijgen zodat MEER mensen de website leren kennen. Dus waarom zouden ze dan niet kunnen melden dat ze er aan gewerkt hebben? En daar zal ongetwijfeld een uitzondering op zijn. Van die ene klant die niet wil dat je dat meld. Maar er moeten toch wel klanten zijn die dat geen probleem vinden.
Doe daarnaast ook navraag. Iedereen kan roepen dat hij heeft meegewerkt aan een project. Maar is dat ook echt zo? Staat er een verwijzing op de website bijvoorbeeld? Allemaal indicatoren om te checken of iemand ook echt die bewezen SEO-ervaring heeft.
Scoren ze zelf?
Misschien wel de meest praktische en veelzeggende test van allemaal. Staat hun eigen website hoog in de rankings van Google? Of adverteren ze op zoekwoorden? Practice what you preach is het motto van veel SEO-specialisten. Is iemand een echte SEO-specialist dan moet zijn of haar website toch ook scoren in de zoekresultaten zou je zeggen?
Een SEO-specialist waarvan de eigen website niet of nauwelijks in de resultaten van zoekmachines voorkomt zou ik persoonlijk niet zo snel serieus nemen ;).
Dit artikel is geschreven door Sjoerd. Sjoerd is SEO-specialist bij de Three-Marketeers.nl.